måndag 3 augusti 2015

Semesterresa till Danmark

Så var det dags för årets semesterresa som vi planerat under hela våren. Kan väl avslöja direkt att planerandet var betydligt roligare än själva resa! Men vi börjar väl från början. 

Vi hade bokat färja från Göteborg till Fredrikshamn och passat in tiden till lunchtid så vi skulle äta lunch på båten. Nu råkade det ju vara den färja som blev påkörd en vecka innan det var dags för vår resa, så vi fick boka om till färjan som skulle gå klockan fyra istället och istället för lunch skulle det bli buffé till kvällen. Inte optimalt för oss som tänkt åka upp till Grenen när vi kommit iland och nu skulle det ju bli aningen sent, men det fick ordna sig, tänkte vi. När båten lagt ut och vi var på väg hälsade kaptenen oss välkomna och sa att det skulle bli en lugn överfart även om det blåste en del. Vi började med att gå en rundtur på färjan. Barnen tyckte det var jättespännande att se sig om.


Men en lugn överfart vet jag inte om man kan kalla det. Visst i en timme gick det bra, men sen började det att gunga en hel del. Dyningarna rullade och vi försökte hitta en plats där det märktes som minst. Dottern blev blekare och blekare och lagom till att vi skulle äta mat kräktes hon. Så jag hann äta en kycklingvinge innan jag fick gå iväg med henne. Vi placerade oss utanför en toalett och där satt vi resten av resan. Sonen och maken kom till oss när de ätit sig mätta på maten, sonen var strålande glad att det fanns mjukglass till efterrätt och att han vunnit ett mjukisdjur i en automat.


Dottern suckade mest och undrade hur lång tid det var kvar. Kan väl säga att en och en halvtimme är fruktansvärt lång tid!

Till slut så kom vi i alla fall iland och dottern piggnade till. Själv var jag vrålhungrig och är jag hungrig så blir humöret inte det bästa. Så när vi dessutom inte hittade till stugan vi skulle sova i ville jag bara hem. Efter ett par pannkakor, som vi turligt nog hade med oss blev humöret bättre och efter en hel del snurrande kom vi fram till stugan och checkade in. 





Men vi slängde oss direkt i bilen igen för att komma upp till Grenen innan det blev för sent. Där blåste det halv storm men vi gav oss ändå iväg på en promenad hela vägen upp till Danmarks topp. 










Det blev bästa stunden på hela dagen. Vi kom inte tillbaka till stugan fören vid tiotiden. Sen sov hela familjen, förutom jag, som stockar. Själv vaknade jag flera gånger under natten och efter fem kunde jag inte somna om. Dagen efter var jag stel i ryggen och nacken och hade sprängande huvudvärk, inte helt lyckat med tanke på att dagen skulle tillbringas på Legoland. Men det är en annan historia...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar