måndag 14 juli 2014

Birka på Björkö

För många år sen "lurade" min mamma mig att se en dokumentär om utgrävningen av Birka. Just då var jag väl måttligt intresserad, men med åren och ett växande historieintresse, har jag velat åka ut till Birka för att själv se hur det såg ut på platsen för en av Sveriges första städer under vikingatiden.

Inför årets semester fick barnen välja mellan Legoland och Stockholm. Valet föll på Stockholm eftersom dottern gärna ville se Vasaskeppet och Globen, sonen gick med på allt storasyster sa eftersom han inte hade en aning om vad varken det ena eller det andra var - men skulle nog egentligen hellre åkt till Legoland. I vilket fall som helst så blev det Stockholm i tre dagar och då passade vi på att ta oss ut till Björkö för att besöka Birka en av dagarna.

Eftersom båda barnen blir åksjuka i bilen var vi något oroade inför båtresan på två timmar. Det hade vi inte behövt vara, det gungade mindre på båten än tåget vi åkte med dagen innan. På vägen till Birka fanns en guide ombord som berättade om några av platserna längs vägen. Men det mest intressanta för övriga i familjen var när vi åkte förbi en som testade det som jag tror heter Flyboard.

Vi lyckades med att pricka in en av de varmaste dagarna den här sommaren och höll på att smälta bort efter att vi ätit lunch på restaurang Särimner (mycket god sommarbuffé). Tur att vi tagit med badkläder till barnen så de kunde svalka sig i Mälaren medan maken och jag fick nöja oss med att sitta i skuggan.

Med mat i magen och hyfsat avsvalkade kunde vi börja se oss omkring. Vi startade med en familjeguidning där guiden berättade lite kort om vad vi såg runt omkring, bland annat kungliga gravhögar och berättade sedan sagor om asagudarna samtidigt som det skickades runt kopior på riktiga vikingaföremål som broscher, pärlor, benbitar, sax...

Sen blev det promenad upp till Ansgarsmonumentet med en otrolig utsikt över Birka och delar av Mälaren, lagomt kul tyckte barnen som genast sprang tillbaka hela vägen och hittade gungor och stadsporten istället.

Vi fortsatte vår tur på Birka med att titta på några av husen som byggts upp så som man tror att vikingahusen såg ut, testade bågskytte, såg på när några "vikingar" visade upp hur man krigade på den tiden och avslutade med en snabb titt i muséet innan det var dags att gå på båten igen tillbaka till Stockholm.