lördag 2 maj 2015

Från påsk till valborg, också lite kossor

Ibland springer tiden alldeles för fort, vilket den gjort under en månads tid och andra saker har prioriterats än just bloggen. Men här kommer en liten sammanfattning av vad vi pysslat med under den här tiden. 

På påskafton har vi haft äggjakt som tradition sen dottern var fyra-fem år. Då har det varit ett vanligt påskägg fyllt med godis. I år tog vi det ett steg vidare, efter att jag besökt en engelsk butik inne i stan och hittat perfekta äggjaktsägg. Sonen gillade inte min idé, så jag fick snabbt fixa ett "vanligt" påskägg också. Men när de var klara med äggjakten så tyckte han att det var ganska roligt ändå med min nya idé. 






Under påskhelgen såg vi till att skaffa oss massa extra jobb i trädgården också, genom att såga ner en stor björk som stått på vår tomt under alldeles för lång tid. Tur att barnen var villiga (mot betalning) att hjälpa till att dra ris. 


Själv har jag försökt mig på att odla majs och krasse från frö. Kan meddela att i skrivande stund är det bara en majsplanta som ännu lever och om krassen någonsin blommor återstår att se.



Barnen har fått en ny bro över bäcken till sin granriskoja som ligger bakom vårt hus och där har, mest sonen, hållit till en hel del.


Grilla tillsammans med några vänner och sedan besöka en brasa i närheten är tradition på Valborg för oss, så även i år.


Nytt för i år, för oss i alla fall, var att besöka en bondgård för att se ett kosläpp. Jag sa det lite på skämt till familjen förra helgen när jag såg att det skulle vara ett kosläpp på en bondgård i närheten. Men alla nappade och tyckte det skulle bli kul, så det var bara att "ta tjuren vid hornen" (ja, bildligt talat förstås) och åka dit. Trots förra årets "komöte" som jag sent ska glömma (Hidinge).






Maj månad är ungefär lika hektisk och fullbokad som april, så vi får se när bloggen blir uppdaterad nästa gång. Ska försöka få tid till det lite oftare än på senaste tiden i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar